close
تبلیغات در اینترنت
متن کامل ختبه ی پیامبر در غدیر خم
متن کامل ختبه ی پیامبر در غدیر خم
عید سعید فطر شهادت حضرت علی (ع) شب قدر میلاد امام حسن مجتبی (ع) رمضان
آخرین مطالب
لینک دوستان
+ نویسنده مهدی شجاعی در سه شنبه 27 مرداد 1394 | نظرات()

كَرم كننده و بردبار و تحمّل كننده است. رحمت او همه چیز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه ی آنها منّت گذارده است. در انتقام گرفتن خود عجله نمی كند، و به آنچه از عذابش كه مستحقّ آنند مبادرت نمی ورزد.
باطنها و سریره ها را می فهمد و ضمایر را می داند و پنهانها بر او مخفی نمی ماند و مخفی ها بر او مشتبه نمی شود. او راست احاطه بر هر چیزی و غلبه بر همه چیز و قوّت در هر چیزی و قدرت بر هر چیزی، و مانند او شیئی نیست. اوست بوجود آورنده ی شیئ "چیز" هنگامی كه چیزی نبود. دائم و زنده است، و به قسط و عدل قائم است. نیست خدایی جز او كه با عزّت و حكیم است.
بالاتر از آن است كه چشمها او را درك كنند ولی او چشمها را درك می كند و او لطف كننده و آگاه است. هیچكس نمی تواند با دیدن به صفت او راه یابد، و هیچكس به چگونگی او از سرّ و آشكار دست نمی یابد مگر به آنچه خود خداوند عز وجل راهنمایی كرده است.
گواهی می دهم برای او كه اوست خدایی كه قُدس و پاكی و منزّه بودن او روزگار را پر كرده است. او كه نورش ابدیت را فرا گرفته است. او كه دستورش را بدون مشورتِ مشورت كننده ای اجرا می كند و در تقدیرش شریك ندارد و در تدبیرش كمك نمی شود.
آنچه ایجاد كرده بدون نمونه و مثالی تصویر نموده و آنچه خلق كرده بدون كمك از كسی و بدون زحمت و بدون احتیاج به فكر و حیله خلق كرده است. آنها را ایجاد كرد پس بوجود آمدند و خلق كرد پس ظاهر شدند. پس اوست خدایی كه جز او خدایی نیست، صنعت او محكم و كار او زیبا است، عادلی كه ظلم نمی كند و كَرم كننده ای كه كارها بسوی او باز می گردد.
شهادت می دهم كه اوست خدایی كه همه چیز در مقابل عظمت او تواضع كرده و همه چیز در مقابل عزّت او ذلیل شده و همه چیز در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و همه چیز در برابر هیبت او خاضع شده اند.
پادشاهِ پادشاهان و گرداننده ی افلاك و مسخّر كننده ی آفتاب و ماه، كه همه با زمانِ تعیین شده در حركت هستند. شب را بر روی روز وروز را بر روی شب می گرداند كه بسرعت در پی آن می رود. در هم شكننده ی هر زورگوی با عناد، و هلاك كننده ی هر شیطان سر پیچ و متمرّد.
برای او ضدّی و همراه او معارضی نبوده است. یكتا و بی نیاز است. زائیده نشده و نمی زاید و برای او هیچ همتایی نیست. خدای یگانه و پروردگار با عظمت. می خواهد پس به انجام می رساند، واراده می كند پس مقدّر می نماید، و می داند پس به شماره می آورد. می میراند و زنده می كند، فقیر می كند و غنی می نماید، می خنداند و می گریاند، نزدیك می كند و دور می نماید، منع می كند و عطا می نماید. پادشاهی از آن او و حمد و سپاس برای اوست. خیر بدست اوست و او بر هر چیزی قادر است.
شب را در روز و روز را در شب فرو می برد. نیست خدایی جز او كه با عزّت و آمرزنده است. اجابت كننده ی دعا، بسیار عطا كننده، شمارنده ی نَفَسها و پروردگار جنّ و بشر، كه هیچ امری بر او مشكل نمی شود، و فریاد دادخواهان او را منضجر نمی كند، و اصرار اصرار كنندگانش او را خسته نمی كند. نگهدارنده ی صالحین و موفّق كننده ی رستگاران و صاحب اختیار مؤمنین و پروردگار عالمیان. خدایی كه از هر آنچه خلق كرده مستحق است كه او را در هر حالی شكر و سپاس گویند.
او را سپاس بسیار می گویم و دائماً شكر می نمایم، چه در آسایش و چه در گرفتاری، چه در حال شدّت و چه در حال آرامش. و به او و ملائكه اش و كتابهایش و پیامبرانش ایمان می آورم. دستور او را گوش می دهم و اطاعت می نمایم و به آنچه او را راضی می كند مبادرت می ورزم ودر مقابل مقدّرات او تسلیم می شوم بعنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او، چرا كه اوست خدایی كه نمی توان از مكر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداریم "یعنی ظلم نمی كند".
فرمان الهی برای مطلبی مهمّ
اقرار می كنم برای خداوند بر نفس خود بعنوان بندگی او، و شهادت می دهم برای او به پروردگاری، و آنچه به من وحی نموده ادا می نمایم از ترس آنكه مبادا اگر انجام ندهم عذابی از او بر من فرود آید كه هیچكس نتواند آنرا دفع كند هر چند كه حیله ی عظیمی بكار بندد و دوستی او خالص باشد- نیست خدایی جز او- زیرا خداوند به من اعلام فرموده كه اگر آنچه در حقّ علی بر من نازل نموده ابلاغ نكنم رسالت او را نرسانده ام، و برای من حفظ از شرّ مردم را ضمانت نموده و خدا كفایت كننده و كریم است.، 
خداوند به من چنین وحی كرده است: ''بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیم
 وَإنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ''، ''ای پیامبر ابلاغ كن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده- در باره ی علی، یعنی خلافت علی بن ابی طالب- و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده ای، و خداوند تو را از مردم حفظ می كند''
(یا اَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ- فی علی یعنی فی الخلافة لعلی بن ابی طال)
ای مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل كرده كوتاهی نكرده ام، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان می كنم:
جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوندِ سلام پروردگارم- كه او سلام است- مرا مأمور كرد كه در این محلّ اجتماع بپاخیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام كنم كه ''علی بن ابی طالب برادرِ من و وصی من و جانشین من بر امّتم و امام بعد از من است. نسبت او بمن همانند نسبت هارون به موسی است جز اینكه پیامبری بعد از من نیست. و او صاحب اختیار شما بعد از خدا ورسولش است''، و خداوند در این مورد آیه ای از كتابش بر من نازل كرده است: ''اِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَیؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ''، ''صاحب اختیار شما خدا و رسولش هستند و كسانی كه ایمان آورده و نماز را بپا می دارند و در حال ركوع زكات می دهند''، و علی بن ابی طالب است كه نماز را بپا داشته و در حال ركوع زكات داده و در هر حال خداوند عز وجل را قصد می كند.
ای مردم، من از جبرئیل در خواست كردم كه از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد، زیرا از كمی متّقین و زیادی منافقین و افساد ملامت كنندگان و حیله های مسخره كنندگانِ اسلام اطلاع دارم، كسانی كه خداوند در كتابش آنان را چنین توصیف كرده است كه با زبانشان می گویند آنچه در قلبهایشان نیست و این كار را سهل می شمارند در حالیكه نزد خداوند عظیم است. و همچنین بخاطر اینكه منافقین بارها مرا اذیت كرده اند تا آنجا كه مرا ''اُذُن'' "گوش دهنده ی بر هر حرفی" نامیدند، و گمان كردند كه من چنین هستم بخاطر ملازمت بسیار او "علی" با من و توجّه من به او و تمایل او و قبولش از من، تا آنكه خداوند عزّوجلّ در این باره چنین نازل كرد:''وَمِنْهُمُ الَّذینَ یؤْذُونَ النَّبِی وَیقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ قُلْ اُذُن- علی الذین یزعمون أنّه اُذن- خَیر لَكُمْ، یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ...''، ''و از آنان كسانی هستند كه پیامبر را اذیت می كنند و می گویند او ''اُذُن'' "گوش دهنده بر هر حرفی" است، بگو: گوش است- بر ضدّ كسانی كه گمان می كنند او ''اُذُن'' است- و برای شما خیر است، به خدا ایمان می آورد ودر مقابل مؤمنین اظهار تواضع واحترام می نماید''.
واگر من بخواهم گویندگان این نسبت "اُذُن" را نام ببرم می توانم، و اگر بخواهم به شخص آنها اشاره كنم می نمایم، و اگر بخواهم با علائم آنها را معرّفی كنم می توانم، ولی بخدا قسم من در كار آنان با بزرگواری رفتار كرده ام.
بعد از همه ی اینها، خداوند از من راضی نمی شود مگر آنچه در حق علی بر من نازل كرده ابلاغ نمایم.
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: ''یا اَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ- فی حقّ علی- وإنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ''، ''ای پیامبر برسان آنچه- در حق علی- از پروردگارت بر تو نازل شده و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده ای، و خداوند تو را از مردم حفظ می كند''.
اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام
ای مردم، این مطلب را در باره ی او بدانید و بفهمید، و بدانید كه خداوند او را برای شما صاحب اختیار وامامی قرار داده كه اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرین وانصار و بر تابعین آنان به نیكی، و بر روستایی و شهری، و بر عجمی و عربی، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و كوچك، و بر سفید و سیاه. بر هر یكتا پرستی حكم او اجرا شونده و كلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر كس با او مخالفت كند ملعون است، و هر كس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است خداوند او را و هر كس را كه از او بشنود و او را اطاعت كند آمرزیده است.
ای مردم، این آخرین باری است كه در چنین اجتماعی بپا می ایستم، پس بشنوید واطاعت كنید و در مقابل امر خداوند پروردگارتان سر تسلیم فرود آورید، چرا كه خداوند عز وجل صاحب اختیار شما و معبود شما است، و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش كه شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من علی صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزی كه خدا و رسولش را ملاقات خواهید كرد.
حلالی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان "امامان" حلال كرده باشند، و حرامی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان "امامان" بر شما حرام كرده باشند. خداوند عزوجل حلال و حرام را به من شناسانده است، و آنچه پروردگارم از كتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده ام.
ای مردم، علی را "بر دیگران" فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنكه خداوند آنرا در من جمع كرده است و هر علمی را كه آموخته ام در امام المتقین جمع نموده ام، و هیچ علمی نیست مگر آنكه آنرا بعلی آموخته ام. اوست ''امام مبین'' كه خداوند در سوره ی یس ذكر كرده است: ''وَكُلَّ شَیی ءٍ اَحْصَیناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ''، ''و هر چیزی را در امام مبین جمع كردیم''.
ای مردم، از او "علی" بسوی دیگری گمراه نشوید، و از او روی بر مگردانید و از ولایت او سرباز نزنید. اوست كه به حق هدایت نموده و به آن عمل می كند، و باطل را ابطال نموده و از آن نهی می نماید، و در راه خدا سرزنش ملامت كننده ای او را مانع نمی شود.
او "علی" اوّل كسی است كه به خدا و رسولش ایمان آورد و هیچكس در ایمانِ به من بر او سبقت نگرفت. اوست كه با جان خود در راه رسول خدا فداكاری كرد. اوست كه با پیامبر خدا بود در حالی كه هیچكس از مردان همراه او خدا را عبادت نمی كرد. اوّلین مردم در نماز گزاردن، و اوّل كسی است كه با من خدا را عبادت كرد. از طرف خداوند به او امر كردم تا در خوابگاه من بخوابد، او هم در حالیكه جانش را فدای من كرده بود در جای من خوابید.
ای مردم، او را فضیلت دهید كه خدا او را فضیلت داده است، و او را قبول كنید كه خداوند او را منصوب نموده است.
ای مردم، او از طرف خداوند امام است، و هر كس ولایت او را انكار كند خداوند هرگز توبه اش را نمی پذیرد و او را نمی بخشد. حتمی است بر خداوند كه با كسی كه با او مخالفت نماید چنین كند و او را به عذابی شدید تا ابدیت و تا آخر روزگار معذّب نماید. پس بپرهیزید از اینكه با او مخالفت كنید و گرفتار آتشی شوید كه آتشگیره ی آن مردم و سنگها هستند و برای كافران آماده شده است.
ای مردم، بخدا قسم پیامبران و رسولان پیشین به من بشارت داده اند، و من بخدا قسم خاتم پیامبران و مرسلین و حجّت بر همه ی
مخلوقین از اهل آسمانها و زمینها هستم. هر كس در این مطالب شكّ كند مانند كفر جاهلیت اوّل كافر شده است. و هر كس در چیزی از این گفتار من شكّ كند در همه ی آنچه بر من نازل شده شكّ كرده است، و هر كس در یكی از امامان شك كند در همه ی آنان شكّ كرده است، وشكّ كننده در باره ی ما در آتش است.
ای مردم، خداوند این فضیلت را بر من ارزانی داشته كه منّتی از او بر من و احسانی از جانب او بسوی من است. خدایی جز او نیست. حمد و سپاس از من بر او تا ابدیت و تا آخر روزگار و در هر حال.
ای مردم، علی را فضیلت دهید كه او افضل مردم بعد از من از مرد و زن است تا مادامی كه خداوند روزی را نازل می كند و خلق باقی هستند. ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است كسی كه این گفتار مرا ردّ كند و با آن موافق نباشد. بدانید كه جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و می گوید: ''هركس با علی دشمنی كند وولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد''. هر كس ببیند برای فردا چه پیش فرستاده است. از خدا بترسید كه با علی مخالفت كنید و در نتیجه قدمی بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است.
ای مردم، او "علی" ''جنب اللَّه''ه خداوند در كتاب عزیزش ذكر كرده و در باره ی كسی كه با او مخالفت كند فرموده است: ''اَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ''، ''ای حسرت بر آنچه در باره ی جنب خداوند تفریط و كوتاهی كردم''.
ای مردم، قرآن را تدبّر نمائید و آیات آن را بفهمید و در محكمات آن نظر كنید و بدنبال متشابه آن نروید. بخدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمی كند و تفسیرش را برایتان روشن نمی كند مگر این شخصی كه من دست او را می گیرم و او را بسوی خود بالا می برم و بازوی او را می گیرم و با دو دستم او را بلند می كنم و به شما می فهمانم كه: ''هر كس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار او است''، و او علی بن ابی طالب برادر و جانشین من است، و ولایتِ او از جانب خداوندِ عزوجل است كه بر من نازل كرده است.
ای مردم، علی و پاكان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اكبر است. هر یك از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است. آنها از یكدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض كوثر بر من وارد شوند. بدانید كه آنان امین های خداوند بین مردم و حاكمان او در زمین هستند.
بدانید كه من ادا نمودم، بدانید كه من ابلاغ كردم، بدانید كه من شنوانیدم، بدانید كه من روشن نمودم، بدانید كه خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عزوجل می گویم، بدانید كه امیرالمؤمنینی جز این برادرم نیست. بدانید كه امیرالمؤمنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.
معرفی و بلند كردن امیرالمؤمنین بدست پیامبر
سپس پیامبر صلی الله علیه و آله دستش را بر بازوی علی علیه السلام زد و آنحضرت بلند كرد. و این در حالی بود كه امیرالمؤمنین علیه السلام از زمانی كه پیامبر صلی الله علیه و آله بر فراز منبرآمده بود یك پلّه پائین تر از مكان حضرت ایستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مایل بود كه گویی هردو در یك مكان ایستاده اند.
پس پیامبر صلی الله علیه و آله با دستش او را بلند كرد و هر دو دست را به سوی آسمان باز نمود و علی علیه السلام را از جا بلند نمود تا حدّی كه پای آنحضرت موازی زانوی پیامبر صلی الله علیه و آله رسید. سپس فرمود:
ای مردم، این علی است برادر من و وصی من و جامع علم من، و
جانشین من در امّتم بر آنان كه به من ایمان آورده اند، و جانشین من در تفسیر كتاب خداوند عزوجل و دعوت به آن، و عمل كننده به آنچه او را راضی می كند، و جنگ كننده با دشمنان خدا و دوستی كننده بر اطاعت او و نهی كننده از معصیت او.
اوست خلیفه ی رسول خدا، و اوست امیرالمؤمنین و امام هدایت كننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناكثان و قاسطان و مارقان به امر خداوند.
خداوند می فرماید: ''ما یبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَی''، ''سخن در پیشگاه من تغییر نمی پذیرد''، پروردگارا، به امر تو می گویم: ''خداوندا دوست بدار هر كس علی را دوست بدارد و دشمن بدار هر كس علی را دشمن بدارد، و یاری كن هر كس علی را یاری كند و خوار كن هر كس علی را خوار كند، و لعنت نما هر كس علی را انكار كند و غضب نما بر هر كس كه حقّ علی را انكار نماید''.
پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن علی در این روز این آیه را در باره ی او نازل كردی: ''الْیوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لكُمُ الْإِسْلامَ دیناً''. ''ومَنَ یبْتَغِ غَیرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ''، ''امروز دین شما را برایتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دین شما راضی شدم''، ''و هر كس دینی غیر از اسلام انتخاب كند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانكاران خواهد بود''. پروردگارا، تو را شاهد می گیرم كه من ابلاغ نمودم.
تاكید بر توجّه امت به مسئله ی امامت
ای مردم، خداوند دین شما را با امامت او كامل نمود، پس هر كس اقتدا نكند به او و به كسانی كه جانشین او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قیامت و روز رفتن به پیشگاه خداوند عزوجل، چنین كسانی اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفته و در آتش دائمی خواهند بود. عذاب از آنان تخفیف نمی یابد و به آنها مهلت داده نمی شود.
ای مردم، این علی است كه یاری كننده ترین شما نسبت بمن و سزاوارترین شما به من و نزدیك ترین شما به من و عزیزترین شما نزد من است. خداوند عزوجل ومن از او راضی هستیم. هیچ آیه ی رضایتی در قرآن نازل نشده است مگر در باره ی او، و هیچگاه خداوند مؤمنین را مورد خطاب قرار نداده مگر آنكه ابتدا او مخاطب بوده است، و هیچ آیه ی مدحی در قرآن نیست مگر در باره ی او، و خداوند در سوره ی ''هَلْ اَتی عَلَی الْإِنْسانِ...'' شهادت به بهشت نداده مگر برای او و این سوره را در باره ی غیر او نازل نكرده و با این سوره جز او را مدح نكرده است.
ای مردم، او یاری دهنده ی دین خدا و دفاع كننده از رسول خدا است، و اوست با تقوای پاكیزه ی هدایت كننده ی هدایت شده. پیامبرتان بهترین پیامبر و وصیتان بهترین وصی و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند.
ای مردم، نسل هر پیامبری از صلب خود او هستند ولی نسل من از صلب أمیرالمؤمنین علی است.
ای مردم، شیطان آدم را با حسد از بهشت بیرون كرد. مبادا به علی حسد كنید كه اعمالتان نابود شود و قدمهایتان بلغزد. آدم بخاطر یك گناه بزمین فرستاده شد در حالیكه انتخاب شده ی خداوند عزوجل بود، پس شما چگونه خواهید بود در حالیكه شمائید و در بین شما دشمنان خدا هستند.
بدانید كه با علی دشمنی نمی كند مگر شقی و با علی دوستی نمی كند مگر با تقوی، و به او ایمان نمی آورد مگر مؤمن مخلص. بخدا قسم در باره ی علی نازل شده است سوره ی ''والعصر'': ''بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، وَالْعَصْرِ، اِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ''، ''قسم به عصر، انسان در زیان است'' مگر علی كه ایمان آورد وبه حق وصبر راضی شد.
ای مردم، من خدا را شاهد گرفتم و رسالتم را به شما ابلاغ نمودم، و بر عهده ی رسول جز ابلاغ روشن چیزی نیست. ای مردم از خدا بترسید آنطور كه باید ترسید و از دنیا نروید مگر آنكه مسلمان باشید.
اشاره به كارشكنیهای منافقین
ای مردم، ''ایمان آورید به خدا و رسولش و به نوری كه همراه او نازل شده است، قبل از آنكه هلاك كنیم وجوهی را و آن صورتها را به پشت برگردانیم یا آنان را مانند اصحاب سبت لعنت كنیم''. بخدا قسم، از این آیه قصد نشده است مگر قومی از اصحابم كه آنان را به اسم و نسبشان می شناسم ولی مأمورم كه از آنان پرده پوشی كنم. پس هر كس عمل كند مطابق آنچه در قلبش از حبّ یا بغض نسبت به علی می یابد.
ای مردم، نور از جانب خداوند عزوجل در من نهاده شده و سپس در علی بن ابی طالب و بعد در نسل او تا مهدی قائم كه حق خداوند و هر حقّی كه برای ما باشد می گیرد، چرا كه خداوند عزوجل ما را بر كوتاهی كنندگان و بر معاندان و مخالفان و خائنان و گناهكاران و ظالمان و غاصبان از همه ی عالمیان حجّت قرار داده است.
ای مردم، شما را می ترسانم و انذار می نمایم كه من رسول خدا هستم و قبل از من پیامبران بوده اند، آیا اگر من بمیرم یا كشته شوم شما عقب گرد می نمائید؟ هر كس به عقب برگردد به خدا ضرری نمی رساند، و خداوند بزودی شاكرین و صابرین را پاداش می دهد. بدانید كه علی است توصیف شده به صبر و شكر و بعد از او فرزندانم از نسل او چنین اند.
ای مردم، با اسلامتان بر من منّت مگذارید، بلكه بر خدا منّت نگذارید، كه اعمالتان را نابود می نماید وبر شما غضب می كند و شما را به شعله ای از آتش و مس "گداخته" مبتلا می كند، پروردگار شما در كمین است.
ای مردم، بعد از من امامانی خواهند بود كه به آتش دعوت می كنند و روز قیامت كمك نمی شوند. ای مردم، خداوند ومن از آنان بیزار هستیم. ای مردم، آنان و یارانشان و تابعینشان و پیروانشان در پائین ترین درجه ی آتش اند و چه بد است جای متكبّران. بدانید كه آنان ''اصحاب صحیفه'' هستند، پس هر یك از شما در صحیفه ی خود نظر كند.
راوی می گوید: وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله نام ''اصحاب صحیفه'' را آورد اكثر مردم منظور حضرت از این كلام رانفهمیدند و برایشان سؤال انگیز شد و فقط عدّه ی كمی مقصود حضرت را فهمیدند.
ای مردم، من امر خلافت را بعنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قیامت به ودیعه می سپارم، و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجّت باشد بر حاضر و غائب و بر همه ی كسانی كه حضور دارند یا ندارند، بدنیا آمده اند یا نیامده اند. پس حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.
و بزودی امامت را بعد از من بعنوان پادشاهی و با ظلم و زور می گیرند. خداوند غاصبین و تعدّی كنندگان را لعنت كند. و در آن هنگام است- ای جنّ وانس- كه می ریزد برای شما آنكه باید بریزد و می فرستد بر شما شعله ای از آتش و مس "گداخته" و نمی توانید آنرا از خود دفع كنید.
ای مردم، خداوند عزوجل شما را به حال خود رها نخواهد كرد تا آنكه خبیث را از پاكیزه جدا كند، و خداوند شما را بر غیب مطلع نمی كند.
ای مردم، هیچ سرزمین آبادی نیست مگر آنكه در اثر تكذیبِ "اهل آن آیات الهی را" خداوند قبل از روز قیامت آنها را هلاك خواهد كرد و آنرا تحت حكومت حضرت مهدی خواهد آورد، و خداوند وعده ی خود را عملی می نماید.
ای مردم، قبل از شما اكثر پیشینیان هلاك شدند، و خداوند آنها را هلاك نمود و اوست كه آیندگان را هلاك خواهد كرد. خدای تعالی می فرماید: ''أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلینَ، ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخَرینَ، كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمینَ، وَیلٌ یوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبینَ''، ''آیا ما پیشینیان را هلاك نكردیم؟ آیا در پی آنان دیگران را نفرستادیم؟ ما با مجرمان چنین می كنیم. وای بر مكذّبین در آن روز''.
ای مردم، خداوند مرا امر و نهی نموده است، وزمن هم به امر الهی علی را امر وزنهی نموده ام، و علم امر و نهی نزد اوست. پس امر او را گوش دهید تا سلامت بمانید، وزاو را اطاعت كنید تا هدایت شوید و نهی او را قبول كنید تا در راه درست باشید، و به سوی مقصد ومراد او بروید و راههای بیگانه، شما را از راه او منحرف نكند.
پیروان اهل بیت ودشمنان ایشان
ای مردم، من راه مستقیم خداوند هستم كه شما را به تابعیت آن امر نموده، وسپس علی بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او كه امامان هدایت اند، به حق هدایت می كنند و بیاری حق به عدالت رفتار می كنند.
سپس حضرت چنین خواندند: ''بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ...'' تا آخر سوره ی حمد وسپس فرمودند:
این سوره در باره ی من نازل شده، و بخدا قسم در باره ی ایشان "امامان" نازل شده است. بطور عموم شامل آنهاست و بطور خاصّ در باره ی آنان است. ایشان دوستان خدایند كه ترسی بر آنان نیست و محزون نمی شوند، بدانید كه حزب خداوند غالب هستند.
بدانید كه دشمنان ایشان سفهاء گمراه و برادران شیاطین اند كه اباطیل را از روی غرور به یكدیگر می رسانند.
بدانید كه دوستان ایشان "اهل بیت" كسانی اند كه خداوند در كتابش آنان را یاد كرده و فرموده است: ''لا تَجِدُ قَوْماً یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ یوادُّونَ مَنْ حادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كانُوا آبائَهُمْ اَوْ اَبْنائَهُمْ اَوْ إخْوانَهُمْ اَوْ عَشیرَتَهُمْ، اُولئِكَ كَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ الْایمانَ...'' تا آخر آیه، ''نمی یابی قومی را كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده باشند، و در عین حال با كسانی كه با خدا و رسولش ضدّیت دارند روی دوستی داشته باشند، اگر چه پدرانشان یا فرزندانشان یا برادرانشان یا فامیلشان باشند. آنان اند كه ایمان در قلوبشان نوشته شده است...''.
بدانید كه دوستان ایشان "اهل بیت" كسانی اند كه خداوند عزوجل آنان را توصیف كرده و فرموده است: ''الَّذینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبَسُوا ایمانَهُمْ بِظُلْمٍ اُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ'' ''كسانی كه ایمان آورده اند وایمانشان را با ظلم نپوشانده اند، آنان اند كه برایشان امان است و آنان هدایت یافتگان اند''.
بدانید كه دوستان ایشان كسانی اند كه ایمان آورده اند وبه شكّ نیفتاده اند. بدانید كه دوستان ایشان كسانی اند كه با سلامتی و در حال امن وارد بهشت می شوند، و ملائكه با سلام به ملاقات آنان می آیند و می گویند: ''سلام بر شما، پاكیزه شدید، پس برای همیشه داخل بهشت شوید''.
بدانید كه دوستان ایشان كسانی هستند كه بهشت برای آنان است و در آن بدون حساب روزی داده می شوند.
بدانید كه دشمنان ایشان "اهل بیت" كسانی اند كه به شعله های آتش وارد می شوند، بدانید كه دشمنان ایشان كسانی اند كه از جهنّم در حالی كه می جوشد صدای وحشتناكی می شنوند و شعله كشیدن آنرا می بینند.
بدانید كه دشمنان ایشان كسانی اند كه خداوند درباره ی آنان فرموده است: ''كُلَّما دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَعَنَتْ اُخْتَها...'' تا آخر آیه، ''هر گروهی كه داخل "جهنم" می شود همتای خود را لعنت می كند...''.
بدانید كه دشمنان ایشان كسانی اند كه خداوند عزوجل می فرماید:
''كُلَّما اُلْقِی فیها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها اَلَمْ یأْتِكُمْ نَذیرٌ، قالُوا بَلی قَدْ جاءَنا نَذیرٌ فَكَذَّبْنا وَقُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَیی ءٍ، اِنْ اَنْتُمْ اِلاَّ فی ضَلالٍ كَبیرٍ... اَلا فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعیرِ''، ''هرگاه گروهی "از ایشان" را در جهنم می اندازند خزانه داران دوزخ از ایشان می پرسند: آیا ترساننده ای برای شما نیامد؟ می گویند: بلی، برای ما نذیر وترساننده آمد ولی ما او را تكذیب كردیم و گفتیم: خداوند هیچ چیز نازل نكرده است، و شما در گمراهی بزرگ هستید... پس دور باشند اصحاب آتش''.
بدانید كه دوستان ایشان "اهل بیت" كسانی هستند كه در پنهانی از پروردگارشان می ترسند و برای آنان مغفرت و اجر بزرگ است.
ای مردم، چقدر فاصله است بین شعله های آتش و بین اَجر بزرگ!
ای مردم، دشمن ما كسی است كه خداوند او را مذمت و لعنت نموده، و دوست ما آن كسی است كه خداوند او را مدح نموده و دوستش بدارد.
ای مردم، بدانید كه من نذیر و ترساننده ام و علی بشارت دهنده است.
ای مردم، بدانید كه من مُنذر و برحذر دارنده ام و علی هدایت كننده است.
ای مردم، من پیامبرم و علی جانشین من است.
ای مردم، بدانید كه من پیامبرم و علی امام و وصی بعد از من است، و امامان بعد از او فرزندان او هستند. بدانید كه من پدر آنانم و آنها از صلب او بوجود می آیند.
حضرت مهدی
بدانید كه آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ها و منهدم كننده ی آنها، اوست غالب بر هر قبیله ای از اهل شرك و هدایت كننده ی آنان.
بدانید كه اوست گیرنده ی انتقام هر خونی از اولیاء خدا. اوست یاری دهنده ی دین خدا.
بدانید كه اوست استفاده كننده از دریایی عمیق. اوست كه هر صاحب فضیلتی را بقدر فضلش و هر صاحب جهالتی را بقدر جهلش نشانه می دهد. اوست انتخاب شده و اختیار شده ی خداوند. اوست وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی.
بدانید كه اوست خبر دهنده ی از پروردگارش، و بالا برنده ی آیات الهی. اوست هدایت یافته ی محكم بنیان. اوست كه كارها به او سپرده شده است.
اوست كه پیشینیان به او بشارت داده اند، اوست كه بعنوان حجّت باقی می ماند و بعد از او حجّتی نیست. هیچ حقّی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او.
بدانید او كسی است كه غالبی بر او نیست و كسی بر ضد او كمك نمی شود. اوست ولی خدا در زمین و حكم كننده ی او بین خلقش و امین او بر نهان و آشكارش.
مطرح كردن بیعت
ای مردم، من برایتان روشن كردم و به شما فهمانیدم، و این علی است كه بعد از من به شما می فهماند.
بدانید كه من بعد از پایان خطابه ام شما را به دست دادن با من بعنوان بیعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا می خوانم.
بدانید كه من با خدا بیعت كرده ام و علی با من بیعت كرده است، و من از جانب خداوند برای او از شما بیعت می گیرم "خداوند می فرماید:" ''اِنَّ الَّذینَ یبایعُونَكَ اِنَّما یبایعُونَ اللَّهَ، یدُاللَّهِ فَوْقَ اَیدِیهِمْ، فَمَنْ نَكَثَ فَاِنَّما ینْكُثُ عَلی نَفْسِهِ، وَمَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیهُ اللَّهَ فَسَیؤْتیهِ اَجْراً عَظیماً''، ''كسانی كه با تو بیعت می كنند در واقع با خدا بیعت می كنند، دست خداوند بر روی دست آنان است. پس هر كس بیعت را بشكند این شكستن بر ضرر خود اوست، و هر كس به آنچه با خدا عهد بسته وفادار باشد خداوند به او اجر عظیمی عنایت خواهد كرد''.
حلال و حرام، واجبات و محرّمات
ای مردم، حج و عمره از شعائر الهی هستند، "خداوند می فرماید:" ''فَمَنْ حَجَّ الْبَیتَ اَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیهِ اَنْ یطَّوَّفَ بِهِما'' تا آخر آیه، ''پس هر كس به خانه ی خدا بعنوان حجّ یا عمره بیاید برای او اشكالی نیست كه بر صفا ومروه بسیار طواف كند''.
ای مردم، به حجّ خانه ی خدا بروید. هیچ خاندانی به خانه ی خدا وارد نمی شوند مگر آنكه مستغنی می گردند و شاد می شوند، و هیچ خاندانی آنرا ترك نمی كنند مگر آنكه منقطع می شوند و فقیر می گردند.
ای مردم، هیچ مؤمنی در موقف "عرفات، مشعر، منی" وقوف نمی كند مگر آنكه خداوند گناهان گذشته ی او را تا آن وقت می آمرزد، و هرگاه كه حجّش پایان یافت اعمالش را از سر می گیرد.
ای مردم، حاجیان كمك می شوند و آنچه خرج می كنند به آنان بر می گردد، و خداوند جزای محسنین را ضایع نمی نماید.
ای مردم، با دین كامل و با تَفَقُّه و فهم به حجّ خانه ی خدا بروید و از آن مشاهد مشرّفه جز با توبه و دست كشیدن از گناه بر مگردید.
ای مردم، نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید همانطور كه خداوند عزوجل به شما فرمان داده است و اگر زمان طویلی بر شما گذشت و كوتاهی نمودید یا فراموش كردید، علی صاحب اختیار شما است و برای شما بیان می كند، او كه خداوند عزوجل بعد از من بعنوان امین بر خلقش او را منصوب نموده است. او از من است و من از اویم.
او و آنانكه از نسل من اند از آنچه سؤال كنید به شما خبر می دهند و آنچه را نمی دانید برای شما بیان می كنند.
بدانید كه حلال و حرام بیش از آن است كه من همه ی آنها را بشمارم و معرفی كنم و بتوانم در یك مجلس به همه ی حلالها دستور دهم و از همه ی حرامها نهی كنم. پس مأمورم كه از شما بیعت بگیرم و با شما دست بدهم بر اینكه قبول كنید آنچه از طرف خداوند عزوجلّ درباره ی امیرالمؤمنین علی و جانشینان بعد از او آورده ام كه آنان از نسل من و اویند، "و آن موضوع" امامتی است كه فقط در آنها بپا خواهد بود، و آخر ایشان مهدی است تا روزی كه خدای مدبِّرِ قضا و قدر را ملاقات كند.
ای مردم، هر حلالی كه شما را بدان راهنمایی كردم و هر حرامی كه شما را از آن نهی نمودم، هرگز از آنها بر نگشته ام و تغییر نداده ام. این مطلب را بیاد داشته باشید و آنرا حفظ كنید و به یكدیگر سفارش كنید، و آنرا تبدیل نكنید و تغییر ندهید.
من سخن خود را تكرار می كنم: نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید و به كار نیك امر كنید و از منكرات نهی نمائید.
بدانید كه بالاترین امر بمعروف آنست كه سخن مرا بفهمید و آنرا به كسانی كه حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر كنید و از مخالفتش نهی نمائیدكه این دستوری از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است، و هیچ امر بمعروف و نهی از منكری نمی شود مگر با امام معصوم.
ای مردم، قرآن به شما می شناساند كه امامان بعد از علی فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم كه آنان از نسل من و از نسل اویند. آنجا كه خداوند در كتابش می فرماید: 'وَجَعَلَها كَلِمَةً باقِیةً فی عَقِبِهِ'، 'آن "امامت" را بعنوان كلمه ی باقی در نسل او قرار داد'، و من نیز به شما گفتم: 'اگر به آن دو "قرآن و اهل بیت" تمسّك كنید هرگز گمراه نمی شوید'.
ای مردم، تقوی را، تقوی را. از قیامت بر حذر باشید همانگونه كه خدای عزوجل فرموده: 'إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیی ءٌ عَظیمٌ'، 'زلزله ی قیامت شیئ عظیمی است'.
مرگ و معاد و حساب و ترازوهای الهی و حسابرسی در پیشگاه رب العالمین و ثواب و عقاب را بیاد آورید. هر كس حسنه با خود بیاورد طبق آن ثواب داده می شود، و هر كس گناه بیاورد در بهشت او را نصیبی نخواهد بود.
بیعت گرفتن رسمی
ای مردم، شما بیش از آن هستید با یك دست و در یك زمان با من دست دهید، و پروردگارم مرا مأمور كرده است كه از زبان شما اقرار بگیرم در باره ی آنچه منعقد نمودم برای علی امیرالمؤمنین و امامانی كه بعد از او می آیند و از نسل من و اویند، چنانكه بشما فهماندم كه فرزندان من از صلب اویند.
پس همگی چنین بگوئید:
'ما شنیدیم و اطاعت می كنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می آوریم درباره ی آنچه از جانب پروردگار ما و خودت بما رساندی در باره ی امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی كه از صلب او بدنیا می آیند. بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت می كنیم. بر این عقیده زنده ایم و با آن می میریم و "روز قیامت" با آن محشور می شویم. تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمی كنیم و شكّ نمی كنیم و انكار نمی نمائیم و تردید به دل راه نمی دهیم و از این قول بر نمی گردیم و پیمان را نمی شكنیم.
تو ما را به موعظه ی الهی نصیحت نمودی در باره ی علی امیرالمؤمنین و امامانی كه گفتی بعد از او از نسل تو و فرزندان اویند، یعنی حسن و حسین و آنانكه خداوند بعد از آن دو منصوب نموده است.
پس برای آنان عهد و پیمان از ما گرفته شد، از قلبهایمان و جانهایمان و زبانهایمان و ضمائرمان و دستهایمان. هر كس توانست با دست بیعت می نماید و گرنه با زبانش اقرار می كند. هرگز در پی تغییر این عهد نیستیم و خداوند "در این باره" از نفسهایمان دگرگونی نبیند.
ما این مطالب را از قول تو به نزدیك و دور از فرزندانمان و فامیلمان می رسانیم، و خدا را بر آن شاهد می گیریم. خداوند در شاهد بودن كفایت می كند و تو نیز بر این اقرار ما شاهد هستی'.
ای مردم، چه می گوئید؟ خداوند هر صدایی را و پنهانی های هر كسی را می داند. پس هر كس هدایت یافت بنفع خودش است و هر كس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر كس بیعت كند با خداوند بیعت می كند، دست خداوند بر روی دست آنها "بیعت كنندگان" است.
ای مردم، با خدا بیعت كنید و با من بیعت نمائید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت، بعنوان امامتی كه در نسل ایشان باقی است بیعت كنید. خداوند غدر كنندگان "بیعت شكنان" را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار می دهد. و هر كس بیعت را بشكند به ضرر خویش شكسته است، و هركس به آنچه با خدا پیمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظیمی عنایت می فرماید.
ای مردم، آنچه به شما گفتم بگوئید "تكرار كنید"، و به علی بعنوان 'امیرالمؤمنین' سلام كنید و بگوئید 'شنیدیم و اطاعت كردیم، پروردگارا مغفرت تو را می خواهیم و بازگشت بسوی توست'. و بگوئید: 'حمد و سپاس خدای را كه ما را به این هدایت كرد، و اگر خداوند هدایت نمی كرد ما هدایت نمی شدیم...'.
ای مردم، فضائل علی بن ابی طالب نزد خداوند- كه در قرآن آنرا نازل كرده- بیش از آن است كه همه را در یك مجلس بشمارم، پس هر كس در باره ی آنها بشما خبر داد و معرفت آنرا داشت او را تصدیق كنید.
ای مردم، هر كس خدا و رسولش و علی و امامانی را كه ذكر كردم اطاعت كند به رستگاری بزرگ دست یافته است.
ای مردم، كسانی كه برای بیعت با او و قبول ولایت او و سلام كردن بعنوان 'امیرالمؤمنین' با او، سبقت بگیرند آنان رستگارانند و در باغهای نعمت خواهند بود.
ای مردم، سخنی بگوئید كه بخاطر آن خداوند از شما راضی شود، و اگر شما و همه ی كسانی كه در زمین هستند كافر شوند بخدا ضرری نمی رسانند.
خدایا، بخاطر آنچه ادا كردم و امر نمودم مؤمنین را بیامرز، و بر منكرین كه كافرند غضب نما، و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است.






تعداد بازديد : 9